Taller Comunitats Virtuals- 15 de maig de 1998, Sala C2 , Campus Nord, UPC

COMUNITATS VIRTUALS, REFLEXE DE LES COMUNITATS REALS

El taller sobre les Comunitats Virtuals que conviuen a Internet, ha estat moderat per Jordi Iparraguirre, qui ha començat tot resumint les conclusions tretes del taller que es va desenvolupar on-line. A aquest taller es va parlar de com s'interactua en una Comunitat Virtual. Primer de tot es va parlar de qué és una comunitat virtual i tots els participants van coincidir en que no hi ha comunitat virtual si abans no hi ha una comunitat virtual amb uns interesos comuns. Va destacar el terme de "síndrome d'abstinència" que reflexa la situació que pateixen molts membres de Comunitats Virtuals quan han de deixar de participar-hi temporalment. De les conclusions, Iparraguirre també en va resaltar les discussions que es van tenir sobre diferents temes com el prestigi que s'adquireix al pertànyer a una Comunitat Virtual o sobre la figura del "lurker", membre que observa però no participa a la CV. Altre assumpte que es va qüestionar va ser el del probable canvi de comportament hom té quan participa a una CV en relació al seu comportament en altres àmbits de la seva vida.

Acabat el resum de les conclusions del taller on-line, han començat a parlar els diferents ponents de la taula. La primera ha sigut Teresa Serra, sots-directora de l'Institut Municipal d'Informàtica, que ha explicat l'estratègia telemàtica de l'Ajuntament de Barcelona. Primer van dotar d'eines de treball a tots els centres de l'Ajuntament, tot arribant a crear 3.500 adresses de correu electrònic. Es va crear també una pàgina Web dels Ciutadans, on els elements més interactius van resultar ser la bústia de suggeriments i el registre de visites, que va esdevenir un fòrum ciutadà on tothom parlava dels temes més diversos. Ens ha informat que ara s'està treballant en un projecte de participació ciutadana sota la supervisió de l'Ajuntament, estructurada al voltant de la relació ciutadà amb ciutadà, mitjançant les xarxes cíviques de la ciutat, i al voltant de la relació ciutadà i ajuntament, tot organitzant fòrums i xats on, com per exemple el de transport nocturn, es discuteixent temàtiques concretes que desprès es fan arribar als corresponents responsables polítics.

Sobre el tema del canvi de comportament de la gent a les CV, la Sra. Serra ha destacat que el fet de l'anonimat hi influeix decisivament.

A continuació ha intervingut en Manel Sanromà, creador de la Xarxa Tinet. Aquesta xarxa va ser concebuda fa tres anys per un grup d'universitaris de Tarragona que, sota el paraigües municipal., va voler donar accès gratuït a Internet a les entitats locals sense ànim de lucre i alhora proveir d'unes tarifes més econòmiques als seus usuaris. Ara la Xarxa Tinet té més de 8.000 usuaris i ha remarcat el seu caràcter "volgudament" local perquè una xarxa d'aquestes característiques a un entorn més gran hagués resultat inviable. En Manel Sanromà ha destacat el sentit que es té de pertenença a la xarxa Tinet, ja que tothom la percep com a una acció comunitària on tothom participa. També ha explicat que a la comunitat virtual que s'ha format arran de les seves llistes la major part dels membres només observen, l'anonimat no està permès i hom la "viu" qüasi com una prolongació de la vida diària.

El següent a parlar ha sigut l'Yves Gilson, del Centre Europeu de Premsa de Brussel.les, que ha definit les CV com comunitats reals, però amb un accès internacional. Ha destacat també el que ell veu com un problema derivat de l'anonimat dels membres de les CV. Es tracta de la possibilitat de donar informació falsa i poc fiable.